Redwood Park

 
 
Här bjuds det på lite bilder från förra helgen då jag åkte till en Redwoods forest.
Jag berättade lite om det innan och det finns då många olika parker i Kalifornien med dessa gigantiska träd!
Jag fick lära mig lite coola saker om skogarna och träden, tillexempel att de är alla "syskonträd" till varandra. Men det häftigaste är ju endå tanken att ett sådant jätteträd är från början bara ett litet frö lika stort som ett havregryn - är inte det Helt fankastiskt !? 
I den parken som vi var i så kunde man åka ångtåk runt och det var ju en upplevelse i sig, jag gillar det gammla på något vis, det var mer gjort för hand -redigt ska det vara!  
Vill att ni också ska ta en extra titt på första bilden i det här inlägget ..- fattar ni hur stort det trädet är , men något som jag inte fattar är hur tusan de fick ner det.
Bilden fanns i ett litet museum och det stod att förr i tiden hade de inga masikner till hjälp med att få ner träden men att många fick sätta livet till under arbetet. Tydligen dog många på två sätt, första var under själva arbetet med att få ner träden, de blev klämda eller föll ner eller skadade sig på verktygen. Det andra sättat var efter jobbet då alla gick till pubben och söp ner sig för att sedan börja skjuta hej vilt på sina arbetskamrater... - Kanske är det bättre nu endå !!? :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback